Lunch

Denna undervara fjärde advent så lagade jag en risotto med kidneybönor.
Risotto med kidneybönor
 
Den var lätt att göra och smakade enligt både mig och sambon mums. Den här kommer jag absolut att göra igen. För den intresserade skriver jag in receptet.
 
Risotto med kidneybönor
4 portioner
4 msk olivolja
1 gul lök, hackad
2 vitlöksklyftor, finhackade
175 g råris
6 dl grönskaskbuljong
salt och peppar
1 röd paprika
2 selleristjälkar , skivade
225g champinjoner, tunt skivade
425 g konserverade röda kidneybönor, sköljda och avrunna
3 msk hackad färsk persilja
55g ccashewnötter
.
  1. Hetta upp hälften av oljan i en stor, tjockbottnad kastrull. Lägg i löken och fräs den i 5 minuter eller tills den har mjuknat. Rör om då och då. Tillsätt hälften av vitlöken och fräs i 2 minuter, rör då och då. Rör sedan ner riset i 1 minutet eller till riskornen är täckta av olja.
  2. slå på buljongen, tillsätt 1 kryddmått salt och koka upp under omrörning. Sänk sedan värmen, lägg på ett lock och låt riset sjuda i 35 - 40 minuter eller tills det har sugit åt sig all vätska.
  3. hetta under tiden upp resen av oljan i en tjockbottnad stekpanna. Fräs paprika och selleri i 5 minuter. Rör om ofta. Tillsätt de skivade champinjonerna och resten av vitlöken och fräs i 4-5 minuter. Rör om ofta.
  4. Rör ner riset i stekpannan och tillsätt bönor. persilja och nötterna. Krydda med salt och peppar och stek under omrörningen till allt är genomvarmt. Lägg upp risotton i en varm serverinsskål, strö över hackad persilja och servera genast.
Ät och njut, jag åt med en god sallad till.
Trackback
RSS 2.0