Små bestående förändringar...

Små bestående förändringar...
... blir STORA skillnader.
.
Den dietist som jag rådfrågade om vad det gäller vikt hävdade att ett kg är 25kcal.
Så om hon har rätt innebär detta att om du tar bort 100 kcal från din dagliga kost kommer detta föra med sig att på ca ett år har du tappat fyra kg.
.
en banan innehåller 97 Kcal per 100 gram och det är ungefär vad en banan väger
ett ägg väger ca 50gram och innehåller  73 kcal.
.



Ett paket vetemjöl väger två kg. Så två paket lär försvinna på ett år, om du äter 100kcal mindre per dag.

Något att fundera på, vad äter du för onyttigt som du egentilgen inte behöver utan som är en tristess vana. Som den där kakan till kaffet.  Eller den dagliga tsk honung i koppen med te.
.
Gissa vad nedan visade bild innehåller per 100gram
Choklad innehåller 550kcal per 100g.
.
Jag har hade i alla fall inga problem med att mumsa i mig 100gram choklad, Det var ju bara en liten aptitretare.
.
Men nu med nytt fokus och nya mål i mitt liv, är choklad något som hör festliga tillfällen till.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0